Leluja eri ajoilta rivissä.

Lapsuuden ilmiöitä -aineistopaketti verkossa

Museo Leikki on koonnut värikkään ja riemastuttavan Lapsuuden ilmiöitä -aineistopaketin kymmenestä lapsuuden ilmiöstä uudelle verkkosivulle

Fantasiaa, ihania itse tehtyjä leluja, pula-aikojen kekseliäisyyttä, pelejä ja rakkaimpia leluystäviä – näistä ja monesta muusta lapsuuden ilmiöstä kerrotaan kuvin, esittelyin ja aitojen muistojen kera. Pääset tutkimaan kokoelman esineitä ja kuvia tietoineen, ja löydät oman lapsuutesi tutut suosikit! Kerro kuvien alle omat muistosi tutusta lelusta.

Leikissä on viime vuoden aikana inspiroiduttu kokoelmista ja yleisöltä kerätyistä lapsuusmuistoista. Museon kokoelmat käsittävät yli 13 000 esinettä ja kuvaa, jotka piirtävät esiin keskeisiä leikkejä, lapsuuden puuhia ja lelusuosikkeja. Samat ilmiöt kuuluvat ihmisten kertomuksissa eri aikojen lapsuudesta 1930-luvulta 2010-luvulle, joita kerättiin museon uudistukseen tähtäävissä verkkokyselyissä. Nämä on yhdistetty Lapsuuden ilmiöitä -kokonaisuudessa.

Lähde seikkailemaan lapsuuden kokoelmiin!

Kokoelmahanke on toteutettu Wihurin rahaston ja Museoviraston innovatiivisten hankkeiden avustuksilla 2020-2021 aikana. Kiitokset mahdollistajille!