Lapsenomaista uteliaisuutta, leikkisyyttä ja konstruktivismia – Museo Leikin uutta ilmettä suunnittelemassa
Lelumuseo Hevosenkenkä on vaihtanut uudistusprosessin myötä nimensä Museo Leikiksi. Samalla haluttiin uudistaa museon visuaalinen ilme ja logo vastaamaan uuden brändin ja nykypäivän tarpeita. Museo Leikin visuaalisen ilmeen suunnittelivat yhteistyössä graafikot Päivi Häikiö (Studio Päivi Häikiö) ja Johannes Nieminen (Good Kombo). Tähän blogitekstiin haastattelimme heitä siitä, mikä heitä inspiroi ja millainen prosessi graafisen identiteetin luominen on.
Tuoksuja, värejä ja uutisgrafiikoita
Millainen tausta teillä on graafiselta alalta?
Päivi: ”Rakkauteni graafiseen muotoiluun ja museoihin syntyi jo pienenä, kun pyörin 1970-luvun taidegraafikkopiireissä viihtyneen isäni lahkeissa Wäinö Aaltosen museossa. Minua kiehtoi suuresti museoiden maailma, taidegrafiikan materiaalit, tuoksut, paperit ja niin edelleen.
Polkuni graafikoksi ei kuitenkaan ollut ihan suora – valmistuin ensin taiteidentutkimuksen maisteriksi Turusta ja jatkoin siitä visuaalisen muotoilun opintoihin UCLAan Los Angelesiin. Työurani graafikkona aloitin Münchenissä ja kymmenen ulkomaanvuoden jälkeen palasin Suomeen. Nykyään opetan Aalto yliopistossa ja teen töitä omassa toimistossani lempiaiheitteni muotoilun, kulttuurin, tilojen ja värisuunnittelun parissa.”
Johannes: ”Taikin opintojen lomassa menin töihin Ylelle uutisgraafikoksi. Yle oli superkiva työpaikka nuorelle aatteelliselle suunnittelijalle ja sain käydä paljon hyviä keskusteluja kriittisten toimittajien kanssa. Sieltä siirryin Helsingin Sanomiin, jossa ajatukseni muotoilun ja sisältöjen saumattomasta yhteenkuuluvuudesta syveni entisestään. Sen jälkeen siirryin freelanceriksi ja kiinnostus informaatiomuotoilusta alkoi heräilemään. Koko termiä ei tainnut silloin vielä olla edes käytössä Suomessa… Sitä polkua olen edennyt ja toivottavasti saan tallustaa pitkälle tulevaisuuteenkin.”
Millaisia vaiheita graafisen identiteetin luomiseen kuuluu graafikon näkökulmasta?
Molemmat: ”Logosuunnittelu alkaa usein perusteellisesta tutkimisesta ja tutustumisesta asioihin. Sitten alkaa luonnostelu – me kummatkin luonnostelemme usein ensin käsin, leikkaamme, sommittelemme. Kun ajatustyö on tehty, elementtejä aletaan luonnostella Illustratorilla. Muodon tutkimisen rinnalla kulkee typografian tutkiminen ja kokeileminen. Lopulta asiat muodostuvat kokonaisuudeksi graafisen identiteetin syntyessä – siihen kuuluu myös värit, sommittelu, liike, fontit ja niiden hierarkia.”
Leikkiä ja taidetta
Mitkä asiat teitä inspiroivat Museo Leikin logon suunnittelussa?
Molemmat: ”Teemme molemmat paljon projekteja itsenäisesti ja tämä projekti oli siis kahden graafikon yhteistyön tulos. Yhteistyö sekä meidän suunnittelijoiden että museon väen kanssa oli inspiroivaa – hyvistä keskusteluista, kokeiluista, pallottelusta ja rinnakkaisesta suunnittelutyöstä sai energiaa ja inspiraatiota. Oli myös todella inspiroivaa pohtia leikin olemusta, mitä se meille tarkoittaa ja miten leikki rikastaa kaikkien elämää, ei vain lasten.”
Mikä oli inspiraationne lähde Museo Leikin ilmeen väreihin?
Molemmat: ”Meitä molempia innostaa taide, ja etsimme inspiraatiota siitä, jotta emme intuitiivisesti valitsisi liian ”leikkisiä” tai teemalle todennäköisiä värejä. Tunnelmakartta väreistä syntyi pääosin Johanneksen poimimista Rauha Mäkilän maalauksista ja Päivin Mamma Anderssonin viitekuvista. Niihin taisi sekoittua muutama viite myös Josef Albersin Interaction of Colors-teoksista ja Alexander Girardin puunukeista. Kun värit on poimittu jostain, niitä testataan ruudulla ja paperilla ja sävyt muotoutuvat lopullisiksi.”
Arkkitehtuurikävelyitä ja palikkarakennelmia
Miten Museo Leikin logon idea kehittyi?
Päivi: ”Ensin etsimme itsestämme lapsenomaista uteliaisuutta ja leikkiä ja sovelsimme sitä muotojen ja visuaalisen ilmeen muotoiluun. Sitten tasapainottelimme tovin sen kanssa, miten leikkisä voi olla, jottei se tunnu väärältä tai museon nimen tarpeettomalta korostamiselta.
Arkkitehtuurikävely Tapiolassa ja Bauhaus-julkaisujen Paul Klee – Pedagogical Sketchbook auttoi meitä löytämään ”riittävän” leikkisyyden asteen. Ilmeen perusteet ovat rakennuspalikoissa, mutta ne saavat muotonsa museorakennuksen elementeistä. Ne voivat elää tosi konstruktivistisesti tai sitten lapsenomaisen leikkisästi – elementtien rakentuminen sanaksi elää värien ja liikkeen mukana tunnelmasta toiseen.”
Johannes: ”Kehittelimme ja testailimme tosi paljon vaihtoehtoja, niistä voisi tehdä vaikka oman näyttelynsä. Lopputulos on monen asian summa, yhteistyötä parhaimmillaan.”
Johannes Nieminen testailee palikoita Museo Leikin logon muotoon. Kuvaus: Johannes Nieminen.
Millaisia tunteita toivoisitte logon herättävän?
Päivi: ”Hyvä logo tuntuu siltä, kuin se olisi aina ollut niin. Toivottavasti se istuu Museo Leikin rakennukseen, ilahduttaa kävijöitä ja elää tilanteiden mukaan tunnelmasta toiseen.”
Johannes: ”Toivon että se inspiroisi rakentamaan oman version logosta! Ehkä saammekin museoon tällaisen kohteen.”