
JRPG
JRPG (Japanese Roleplaying Game) eller japanska rollspel innehåller många av de element som är typiska för RPG-spel (Rollspel) såsom skapande och utveckling av spelkaraktärer, utförande av olika uppdrag och utforskning av spelvärlden.JRPG (Japanese Roleplaying Game) eller japanska rollspel som en spelform uppstod ursprungligen för att beskriva alla RPG-spel som producerats i Japan, eftersom de hade en mycket unik stil och innehåll jämfört med spel från andra länder. I tidiga JRPG-spel kontrollerade man bland annat flera förbestämda spelkaraktärer samtidigt och de hade ett starkare fokus på linjärt berättande. Detta utdrag är från webbplatsens texter. Vissa upplever att JRPG-termen beskriver en viss typ av spel oberoende av var de är tillverkade och betraktar inte alla RPG-spel som producerats i Japan som en del av denna definition. JRPG, liksom RPG, är inte en mycket beskrivande genrebeteckning, så den kompletteras ofta med prefix som action-JRPG eller turordningsbaserad JRPG. Pokémon-, Final Fantasy-, Kingdom Hearts- och Soulsborne-spel kan alla klassificeras som JRPG-spel även om de är olika från varandra.
Arkadspel
Populära japanska arkadspel inkluderar olika rytmspel, strids- och racingspel. Populära stridsspelserier som Tekken (1994–) och Street Fighter (1987–) började som arkadspel. Även till exempel Donkey Kong och Super Mario syntes för första gången i arkadspel. Från vår samarbetspartner Sugoi Arcadepark kan man hitta både moderna rytmspel importerade från Japan och japanska retroarkadmaskiner.
Rytmspel
I Finland fanns det på 2000-talet rytmspelmaskiner på ungdomsvänliga hängställen. I Helsingfors Tennispalats biografilokaler fanns för finländarna kanske den mest bekanta rytmspelmaskinen Dance Dance Revolution (1998–). Rytmspel är en underkategori av musikspel och är ofta dans- eller instrument simuleringsspel där målet är att trycka på knappar i den ordning spelet anger. När man började få konsoler med dansmattor flyttades rytmspelandet även hem. Rytmspel har också hittat sin väg till många spelares fickor i form av mobilspel.
Mobilspel
Ett av de mest lönsamma mobilspelen genom tiderna är det japanska fysikpusselspelet Monster Strike, som släpptes år 2013 och kombinerar element från strategi-, roll- och flerspelarspel. Spelet har också utvidgats till en anime-serie och en film. Även mobila rytmspel, särskilt ”idolrytmspel”, har blivit mycket populära. I idolrytmspelen som Hatsune Miku: Colouful Stage (2020) och Love Live! -spelserien (2013–) finns det ett brett utbud av karaktärer där alla har sina egna drag och berättelser. Många idolrytmspel är gachaspel där målet är att samla in de karaktärer man är intresserade av. Gacha-spel har på kort tid blivit en mycket populär spelform och gachaspel utgör nästan en egen genre.
”Gacha” -termen härstammar från japanska Gachapon-leksakautomater, där man mot ett mynt kan få en slumpmässig leksak. I Gacha-spel är spelarnas mål ofta att ”spinna” fram sällsynta figurer, och de försöker sin lycka genom att ”spinna” så många gånger det behövs för att få den önskade figuren.
Visual Novel-spel
Visual Novel (VN) är en spelform som uppstod i Japan. I VN-spel ser man ofta en ritad bakgrundsbild medan en talande figur syns framför den. Historien berättas nästan helt i text och bakgrundsbilderna och karaktärsbilderna hjälper till att visualisera händelserna i handlingen. Graderna av interaktivitet i Visual Novel-spel varierar, så vissa är som att läsa en bok med bilder medan andra VN-spel kan innehålla val som leder till olika grenar av berättelsen. Baserat på vissa VN-spelserier som Danganronpa (2010–) och Steins;Gate (2009–) har det skapats anime- och mangaserier, teaterpjäser och radiodramatiseringar.
Kort-, bräd- och sällskapsspel
Kortspel och samlarkort är en populär hobby i Finland. Speciellt samlar man på Pokémon-kort (1996) och Yu-gi-oh!-kort (1999) som har pågått i årtionden. Mindre men populära japanska kortspel i Finland inkluderar Force of Will (2012) och Vanguard (2011). Tack vare kinesiskt inflytande har japanerna en lång historia av brädspel och det mest kända klassiska spelet är det japanska schacket eller shogi. På senare tid har japanska speldesigners och förlag (särskilt Oink Games) fått uppmärksamhet i västvärlden. I Finland är kända brädspel Iki (2015), som fokuserar på handelskultur under edo-perioden och Hanamikoji (2013), som utspelar sig på en gata i Kiotos geishadistrikt.