Suomalainen muovikäsityö – Mirja-nukke 50 vuotta

Elokuun kurkistus kokoelmaan -sarjassa esittelemme suomalaisen Dollytex Oy:n 1960-luvulla muovista valmistaman Mirja-nuken, jolla on leikitty Rovaniemellä 1970-luvun alussa. Mirjan hieno sifonkimekko on itse ommeltu. Pitkät ripset ja vahvan siniset liikkuvat silmät ovat vielä aivan ennallaan, mutta on selvää, että Mirjalla on leikitty paljon, sillä kulmakarvojen maali on kulunut, poskien puna on hiipunut, ja pitkät hiuksetkin ovat otsalta irronneet. On sääli ettei lelun lahjoittaja kertonut Mirjasta ja sen leikeistä museolle paljoa. Jopa Mirjalle kotona annettu nimi puuttuu tiedoistamme ja käytämme siitä valmistajan lelukuvastosta otettua nimeä.

Mirjan valmistanut Dollytex Oy perustettiin Vihdin kirkonkylään vuonna 1952 kappalaisen virkatalon entiseen navettarakennukseen. Se aloitti toimintansa monialaisesti erilaisten nahka- muovi- ja tekstiilitarvikkeiden sekä lelujen ja lelutarvikkeiden valmistuksen, myynnin, tuonnin ja viennin parissa. Yrityksen perustaja, Antti Halonen, osti ensimmäiset nukkemuotit Englannista.
Ensimmäiset nuket valmistettiin hohkakivijauheesta ja luuliimasta: kädenlämpöinen massa valutettiin muotteihin, jotka jäähdytettiin jäissä. Sen jälkeen muotit halkaistiin ja puolikkaat kuivatettiin ja silmänreiät porattiin. Vartalot ja jäsenet maalattiin selluloosaväreillä ja liimattiin yhteen. Huulet, poskipunat ja kynnet maalattiin. 1950-luvun loppupuolella Dollytex siirtyi nukkien osalta muoviin. Uusien nukkien myynti veti hyvin ja Dollytex rakensi uuden suuremman tehtaan Kirjavanjoen rantaan 1962. Dollytex oli omien esitteidensä mukaan 1960-luvulla Pohjoismaiden johtava nukketehdas. Avasivatpa Haloset myös Dolly-Aitta -nimisen kaupan Helsinkiin.

Dollytex valmisti kymmeniä eri nukkemalleja, ja kaikkiaan heillä oli yhteensä noin 200 lelumallia tuotannossa. Nukkien jäsenet liikkuivat, ja pää oli kääntyvä. Nukkeja oli liikkuvilla silmillä tai ilman, maalatuilla hiuksilla tai peruukeilla, ja joissakin vauvanukeissa oli ääntelyominaisuus. Lapsenomaisuus oli nukeissa huipussaan: pienet huulet olivat törröllään, ripset pitkät, silmät suuret ja posket isot ja punottavat. Koska kalliit muotit hankittiin ulkomailta, olivat Dollytexin lelut yhtäältä hyvin kansainvälisiä ja maailman muodin mukaisia, mutta toisaalta käsityönä tehty hiusten asettelu, kiharrus ja kampaus, nukkien maalaus, ja varsinkin vaatetus antoivat valmistajalle mahdollisuutta erottautua kilpakumppaneistaan. Tärkeänä osana Dollytexin markkinoinnissa oli suomalaisvalmisteisuuden lisäksi se, että Dolly-nukkeja saattoi myös korjata, joko tuomalla ne Dolly-Aittaan, tai sitten ostamalla varaosia ja kokoamalla itse.

Nukkien lisäksi Dollytexin myyntiartikkeleina oli nukkien lisävarusteita ja korjaustarvikkeita: tuttipulloja, vaatteita, tossuja, rattaita, vaateripustimia, irtopäitä, peruukkeja ja peruukkimateriaaleja; kuten myös monenlaisia muita muovileluja: soittimia haitarista saksofoniin, jousipyssyjä, hiekkalapioita, autoja, liikennemerkkejä ja eläimiä.

Ulkomaisen tuotannon tuonti kuitenkin valtasi Suomen lelumarkkinoita 1970-luvun kuluessa. Hong Kong ja Itä-Saksa valtasivat nopeasti Suomen myynnistä ison osan, ja 70-luvun lopussa ainoastaan yksi kymmenestä myydystä nukesta oli kotimainen. Nukkevalmistuksen kannattavuus laski, ja Dollytexin nukkemallisto ja -tuotanto myytiin Rovaniemeen Polarnukke Oy:lle vuonna 1976. Dollytexin muu tuotanto loppui vuonna 1985.
Tämä ei kuitenkaan ole Mirjan tarun loppu, sillä Polarnuken ja sen seuraajayritysten Napapiirin Muovin (1986-1997), ja sittemmin toiminimi Erkki Juopperin valmistamina monet Dollytexin nuket saivat säilyä tuotannossa lapin- ja kansallispukuisina matkamuistonukkeina. Ja näissäkin nukeissa ainoastaan hiusten ja silmäripsien nailonlanka on puolivalmistetta ulkomailta, loput on Suomessa valmistettu. Mirjojakin valmistetaan yhä, vieläpä alkuperäisellä nimellä!

Lähteet:

Lelumuseo Hevosenkengän kokoelmatietokanta.

Vihdin museo. Dolly – Made in Vihti. Näyttely 16.5. – 2.9.2001. Näyttelytekstit

Anna-Lisa Amberg, Benita Suomi, 1997. Suuri suomalainen nukkekirja. Kustannusosakeyhtiö Ajatus: Helsinki.