Sumppi, Cikada, Bebe sekä Bonzo – leluilmiöitä kokoelmasta

Leluilmiöitä Museo Leikin kokoelmasta

Sumppi, Cikada, Bebe sekä Bonzo – leluilmiöitä kokoelmasta

Museo Leikin kokoelmat ovat nyt paremmin saavutettavissa verkossa kuin koskaan aiemmin. Uusi Lapsuuden ilmiöitä -kokonaisuus tuo esille kokoelman leluja ja valokuvia, jotka yleensä lepäävät säilytystilojen kätköissä. Kokoelmatutkija Satu Rantala kertoo, miksi lelukokoelmat on nasta juttu ja miksi niiden ihmeisiin kannattaa tutustua ennen uuden museon avautumista.

Leikkikokoelmat verkossa

Museo Leikin digitoituja kokoelmia voi tutkia Finnassa, koko Suomen laajuisessa verkkopalvelussa, johon museot, arkistot ja kirjastot tuovat aineistojaan. Museo Leikin kokoelmat löytyvät osoitteesta museoleikki.finna.fi

Museo Leikin kokoelmaan kuuluu yli 13 000 esinettä ja kuvaa, joista on digitoitu n. 13 %. Digitointi tarkoittaa, että esineet on digikuvattu ja esineiden tiedot ja tarinat on viety sähköiseen muotoon, josta ne voi julkaista verkossa. Finnasta löytyy tällä hetkellä 1 202 esinettä, 538 valokuvaa ja 46 arkistoaineistoa, kuten keräilykansioita, kiltsikoita, julisteita ja leluesitteitä Museo Leikin kokoelmasta.

Jotta kokoelmien penkominen olisi entistä hauskempaa ja helpompaa, museo julkaisi joulun alla Finnassa uuden Lapsuuden ilmiöitä -sivuston.

Jonossa 1980-luvulta tuttuja leluja, kuten Barbie, He-man ja tuhatjalkaispehmo.
“Me ollaan kaikki matkalla kokoelmista esille!” huusi kasarilapsuuden lelujoukko.

Muistoja ja tutkimusta

Värikäs ja herkullisen nostalginen Lapsuuden ilmiöitä -sivusto luotiin erillishankkeessa, joka mahdollistui Museoviraston Innovatiivisten hankkeiden ja Wihurin rahaston avustuksilla. Hankkeen tavoitteina oli:

1. Tuoda kokoelmien aarteita yhä enemmän kaikkien saataville Finnaan ja
2. Tutkia Museo Leikin kokoelmia lapsuuden ilmiöiden kautta ja hyödyttää siten uuden näyttelyn suunnittelua ja esinevalintoja.

Hankkeessa kokoelmista nostettiin esiin keskeisiä lapsuuden ilmiöitä, jotka ovat yhteisiä ja tuttuja eri ikäisille ihmisille. Sopivien ilmiöiden valinta edellytti yleisön apua ja kokoelmatutkimusta.

Lempileluni on Vappu (pieni possunpunainen pehmoeläin, possu). En tavallaan leiki, leikin vaan, että se on elävä.
s. 2010, lapsuus Helsingissä

Aivan keskeinen apu tutkimuksessa oli lapsuusmuistot, joita museo keräsi avoimilla verkkokyselyillä vuonna 2020. Näin saimme aitoja muistoja lapsuudesta 1930-luvulta aina 2010-luvun loppuun. Lue lisää kyselyistä blogikirjoituksesta Mäenlaskua, Commodore 64-pelejä ja slime-videoita – Muistitieto museossa. Muistojen ja kokoelmien yhdistyessä leikin, leikkikalujen ja lapsuuden teemojen keskeiset ilmiöt piirtyivät selkeästi esille.

Ilmiömäistä!

Tutkimuksen perusteella valittiin kymmenen ilmiön joukko, jotka esitellään Finnassa. Esimerkiksi kotileikkejä on leikitty kaikkina aikoina: teekutsut voidaan järjestää vanhan posliiniserviisin ympärille tai Littlest Pet Shop -possutalo voi olla pienten asukkaiden jännän arjen areenana!

Jonossa eri aikaisia rakkaimpia leluja.
Rakkaita leluystäviä vuosikymmenien varrelta. Finnasta löydät jokaisen oman tarinan, niin siat Ilon ja Surun kuin pienen Pirre-koiran.

Muita ilmiöitä ovat (ja näitä tulee lisää!):

Kukin ilmiö sisältää pienen esittelyn, ihmisten aitoja lapsuusmuistoja ja kuormallisen leluja ja kuvia huikeiden historiatarinoiden kera.

Ensimmäistä kertaa museo on myös voinut julkaista aineistopankin suomalaisvalmisteisista leluista. Tämä kokonaisuus on hieman erilainen kuin muut ilmiöt: aineistopankissa pääsee näkemään kaikki kokoelman kotimaiset lelut, jotka tähän mennessä on digitoitu. Sieltä löytyy esimerkiksi tuttu lemppari Kurkkumopo ja selviää, mikä ihme on Cikada!

Nukkekoti ja kurkkumopo-potkulelu.
Maarianhaminalaisen Plaston lelutehtaan leluja: Cikada-nukkekoti vuodelta 1969 ja klassikkolelu Måndjur – Kuueläin 1970-luvulta.

Ilmiöitä verkossa ja näyttelyssä

Lapsuuden ilmiöt ja uuden näyttelyn suunnittelu kulkevat monella tavalla käsi kädessä. Kaksi erillistä projektia tukevat toisiaan, kun museo luo keinoja kertoa lapsuudesta ja leikeistä. Osan Finnassa esitellyistä ilmiöistä pääseekin kokemaan myös uudessa, keväällä avautuvassa Museo Leikissä: vanhanajan lelukaupan tunnelmaa, satumetsän omalaatuisia fantasiahahmoja ja suosituimpia keräilykohteita, joita tiuhaan vaihdellaan koulun välkällä – vain muutaman herkkupalan mainitaksemme!

Odotellessasi uuden museon avautumista kenties malttamattomana ja syystäkin innoissasi, klikkaa itsesi Finnaan, Lapsuuden ilmiöitä -sivuston tarinoiden ääreen. Sieltä löydät jutun siitä, miten Kirsti-tyttö juksasi sotilaita tai miten Pirre-pehmokoira sai suunsa sotkuun mustikkakeitosta, miksi Harri hurahti purkkakuviin ja mitä tapahtui, kun 50-luvun siskokset eivät uskoneet koskaan saavansa oikeaa Monopoly-peliä. Voit myös lisätä omat muistot tuttujen lelujen alle kommenttiosioon!

Pirre-koiralelun näkymä Finna-palvelussa.
Yhden lelun, pehmolelukoira Pirren, näkymä Finna-sivustolla. Pirren ja monen muun lelun tarinat löydät, kun klikkaat LISÄÄ-kohdasta Käyttö.

Satu Rantala, kokoelmatutkija

Tykkäsitkö artikkelista?