Onnea Kimble – klassikkopeli jo 50 vuotta!

Lähes jokainen on joskus pelannut Kimbleä ja voi muistaa joko sen harmituksen tunteen kun oma pelinappula tulee syödyksi, tai sen ilon tunteen kun itse tavoittaa toisen pelaajan nappulan ja lähettää sen takaisin kotipesään. Tänä Suomen 100-vuotisjuhlavuonna Kimblelläkin on synttärit – peli nimittäin täyttää pyöreät 50 vuotta! Siksipä esittelemme tämän nerokkaan pelin historiaa syys-lokakuun Kurkistus kokoelmaan -sarjassa. Kimbleä alettiin valmistaa Suomessa jo vuonna 1967 porilaisen Aarne Heljakan autotallissa. Siitä lähtien Tactic Games, joka aiemmin tunnettiin nimellä Nelostuote, on valmistanut peliä mitä erilaisemmissa muodoissa. Idea on pysynyt täysin samana.

Idea Kimbleen tuli rapakon takaa Amerikasta, jossa pelattiin Trouble-nimistä peliä. Amerikanserkuilta lahjaksi saatu peli innoitti Heljakkaa keksimään sille suomalaisen vastineen. Nimi tulee suositusta televisiosarjasta Takaa-ajettu, jonka pääosaa näytteli Richard Kimble. Pelille omaleimaisuutta antaa keskellä oleva muovikupu, jonka alla on noppa. Pop-o-maticiksi kutsuttu elementti mahdollistaa sen, ettei noppa karkaile minne sattuu kesken pelin. Lelumuseo Hevosenkengän kokoelmissa on myös paljon erilaisia pelejä, sillä ne liittyvät tiiviisti lastenkulttuuriin ja leikin maailmaan. Kokoelmaan kuuluu 1960-luvun lopun Kimble-pelilauta sekä 1980-luvun Kimble pakkauksineen. Kokoelmassa on myös Nelostuotteen Päänsärky-peli, jota tehtiin 1970-luvulla ja jossa oli käytännössä sama idea kuin Kimblessä.

Juhlavuoden kunniaksi Tactic on tuonut Kimbleä ja sen historiaa esiin monin eri tavoin. Lelumuseo Hevosenkengässä olevan pienoisnäyttelyn (10.10.2017–11.2.2018) lisäksi Tactic on järjestänyt Kimblen suomenmestaruusturnauksen, jonka yksi osakilpailu käytiin Lelumuseolla kesäkuussa. Kimblestä on otettu retropainos, ja alkuperäisen Kimblen logolla on tehty lukuisia nostalgisia teematuotteita pussilakanoista kangaskassiin ja patalapuista muistivihkoon. Lisäksi Tacticilta on ilmestynyt hiljattain Poppi&Noppa ja Lelutehtaan aarre –yrityshistoriaa lastenkirjan muodossa. Onnea Kimble vielä kerran!

Lähteet:

Suomen Lelumuseo Hevosenkengän kokoelmatietokanta

Heljakka Kati, 2017: ”Poppi&Noppa ja Lelutehtaan aarre”. Tactic Publishing.