Mitä tehtäis? Opet osallistettais! – kasvattajat apuna Lelumuseon uudistuksessa

Joukko kasvatuksen ammattilaisia kokoontuneena yhteen.

Mitä tehtäis? Opet osallistettais! – kasvattajat apuna Lelumuseon uudistuksessa

Lelumuseon ryhmäkävijöistä valtaosa on pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alakoulun opetusryhmiä. Toivomme, että he käyvät uudessa Lelumuseossa jatkossakin ja entistä ahkerammin. Tavoitteena on, että saavutamme uudistuksen myötä myös sellaisia kasvatus- ja opetusryhmiä, jotka eivät ennen ole palveluitamme käyttäneet. Haluamme uudessa museossa tarjota ryhmille entistä parempia palveluita sekä sisältöjen että toimintatapojen osalta. Uskomme, että onnistumme tässä paremmin, kun kehitämme uutta Lelumuseota yhdessä kasvattajien kanssa.

Kaksi kuvaa, joissa toisessa hymyilevä nainen kirjoittaa paperille ja toisessa täytekakku.
Vas.: Opettaja Riika Huitti-Malka tuo Museovisionäärien työskentelyyn monikulttuurisen aikuisopetuksen näkökulmaa. Oik.: Maittavat tarjoilut ovat tärkeä osa tapaamisia.

Auta, auta pyydän sua

Kasvattajien osallistamiseksi uudistukseen museolle perustettiin kehitystyötä kanssamme tekevä Museovisionäärit-asiantuntijatyöryhmä. Jäseniksi kutsuttiin kasvattajia, ja työskentelyn keskiössä on museon rooli oppimisympäristönä ja tiedonvälittäjänä. Haimme osallistujia Museovisionääreihin lähettämällä sähköpostikutsuja suoraan pääkaupunkiseudun koulujen opettajille ja päiväkotien johtajille. Loppujen lopuksi saimme kokoon 15 innostunutta kasvattajaa.

Joukko koostuu varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen, erityisopetuksen sekä aikuiskasvatuksen ammattilaisista. Osallistujat ovat sitoutuneet toimintaan noin 1,5 vuoden ajaksi ja tapaamisia on vuosien 2021-2021 aikana 3 kertaa vuodessa. Asiantuntijatyöryhmän jäsenyys on vapaaehtoista ja korvaukseksi pyrimme tarjoamaan inspiroivaa työskentelyä, kollegiaalista verkostoitumista ja maittavia tarjoiluja sekä ainutlaatuisen mahdollisuuden vaikuttaa täysin uudistuvaan museoon.

Työskentelyä pienryhmissä
Museovisionäärien työpajaosuuksissa keskustelu on ollut erittäin aktiivista ja innovatiivista.

Aa bee cee opet kehittelee

Museovisionäärit -asiantuntijatyöryhmä on nyt kokoontunut kolme kertaa ja olemme saaneet enemmän ideoita ja vinkkejä kuin olisimme ikinä osanneet toivoa. Korona-ajan vuoksi kaksi ensimmäistä tapaamista järjestettiin kevään 2021 aikana etäyhteyksin. Nyt lokakuussa 2021 pääsimme onneksi pitämään kolmannen tapaamisen viimein livenä.

Ensimmäisen tapaamisen tavoite oli hahmottaa hyvin laajalla skaalalla, minkälaisia toiveita, vaatimuksia ja odotuksia kasvattajilla on retkikohteita kohtaan. Kasvattajien haaveissa unelmien retkikohteessa yhdistyy sekä wow-kokemus että opetussuunnitelmaa tukeva sisältö. Erittäin vahvasti kasvattajien toiveissa korostui myös käytännön järjestelyn sujumisen tärkeys, kuten vaatesäilytyksen selkeys, eväiden syönnin mahdollisuus ja vierailukohteen maksuttomuus. Mietimme myös onnistuneen museovierailun sisältöjä. Kasvattajat pitivät tärkeänä moniaistisuutta, osallistavaa ja innostavaa kokemusta ja sitä, että vierailuun kuuluu ennakko- ja jälkitehtäviä.

Toisen tapaamisen tavoite oli testata, mitä ajatuksia uuden päänäyttelyn käsikirjoitukseen valitut lapsuuden ilmiöt herättävät kasvattajissa. Kasvattajat ideoivat innovatiivisesti muun muassa, millaisia aiheita eri ilmiössä tulisi nostaa esille, mitkä toteutustavat olisivat hyviä ja mitä toiminnallisuutta ilmiössä voisi olla. Kasvattajat pitivät iloksemme ilmiöiden aiheita onnistuneina ja näkivät niissä monipuolisia mahdollisuuksia löytää yhtymäkohtia kasvatus- ja opetussuunnitelmien tavoitteiden kanssa.

Museovisionäärien kolmannen tapaamisen tavoite oli kartoittaa, minkälaisia palveluita ja yleisötyötä kasvattajat toivoisivat uuden Lelumuseon ryhmille tarjoavan. Kasvattajat pääsivät suunnittelemaan uudelle museolle erilaisia palveluita valmiiksi valituille kohderyhmille. He ideoivatkin valtavan määrän monipuolisia sisältöjä, jotka vastaavat laajalla kirjolla erilaisten oppimisen ja osaamisten tavoitteisiin vuorovaikutustaidoista matematiikkaan ja mediakasvatuksesta kuvaamataitoon.

Ideakartta paperilla.
Alakoulun opettajien ryhmä ideoi museopalveluita 4. - 6. luokkalaisille.

Uudistus on lastattu asiantuntijoilla

Asiantuntijatyöryhmän tavoitteena on tuoda uuden Lelumuseon yleisötyöstrategiaan ja pedagogiikkaan kasvattajien näkökulmia ja tietotaitoa. Työryhmän ideat tulevat näkymään niin tilan fasiliteeteissa, näyttelyn käsikirjoituksessa kuin myös ryhmien palveluissa. Kasvattajat toimivat myös testiryhmänä, kun kokeilemme, toimivatko ideamme käytännössä.

Kolmen jo toteutuneen tapaamisen jälkeen on käynyt selväksi, että kasvattajissa on valtava määrä asiantuntijuutta, josta riittää yllin kyllin jaettavaa uudistus- ja yleisötyöhön. Olemme olleet häkeltyneitä museovisionäärien panoksesta ja äärettömän kiitollisia, että pääsemme suunnittelemaan uutta Lelumuseota kasvatusalan arjessa kiinni olevien ammattilaisten kanssa. Heillä on työnsä puolesta luonnollisesti koulu- ja päiväkotimaailman arkeen tiivis yhteys, joka taas meiltä museoammattilaisilta puuttuu. Näin ollen heiltä olemme saaneet kullan arvoisia vinkkejä vaikkapa siitä, kuinka varhaiskasvatuksessa pohditaan päivittäin onnistuneen leikin osatekijöitä ja kuinka opettajat kaipaisivat tukea tunnekasvatukseen. Leikillisenä museona voimme tarttua aiheisiin pedagogisessa työssämme lapsen tasoisesti ja lapsia innostavasti.

Onneksi yhteinen työmme asiantuntijatyöryhmän kanssa jatkuu vielä ensi vuonnakin! Toiveemme onkin että, kehitystyötä heidän kanssaan jatketaan myös uuden museon avaamisen jälkeen.

Tuuli Uusikukka, museolehtori

Lue myös, miten asiakkaita osallistetaan Leikin laborantit -asiakastyöryhmässä.

Tykkäsitkö artikkelista?

Jaa Facebookiin