Lystikki-lehmä ja Kannaksen kaverit

Kokoelmamme Puinen Lystikki-lehmä alkaa tulla jo lehmävanhuksen ikään – ikää sillä on suurin piirtein 80 vuotta. Lystikki on myös esillä perusnäyttelyssämme, mutta esittelemme sen hieman tarkemmin näin kesäkuun kurkistus kokoelmaan-sarjassa. Ihan tarkkaa valmistusajankohtaa ei tiedetä, mutta todennäköisesti lehmä on 1930-luvun loppupuolelta. Vedettävä lehmä on kuulunut museollemme tärkeään 1930-luvun leikkimökkikokonaisuuteen. Leikkimökin omistaja oli itäsuomalainen eläinlääkärin tytär Tytti, jolle eläinlelut ja niiden hoivaaminen oli monin verroin tärkeämpää kuin nukkeleikit. Leikkieläimet sairastelivat paljon, joten eläinlääkäriä tarvittiin kovasti.

Lystikki-lehmä oli yksi pienen neiti eläinlääkärin eläinleluista. Samantyyppisiä puulehmiä Tytillä oli Lystikin lisäksi useampia; Pienikki, Mainio, Unelma, Orvokki ja Lelu. Lisäksi hoivaa saivat ainakin muutama hevonen ja koira. Lystikki on ikäänsä nähden suhteellisen hyväkuntoinen ja seisoo puulaudan päällä. Laudassa on pyörät, ja lehmää voi vetää metalliketjusta. Kaulassa Lystikillä roikkuu iso lehmänkello, jonka kilkatuksesta kuulee Lystikin olevan liikkeellä. Lystikillä oli esikuvansa Tytin perheen oikeissa lehmissä. Oikea Lystikki oli itäsuomalainen savolaislehmä, punakyyttö. Leikkilehmä oli sotasaalis, ja Tytin isä toi sen Äänislinnasta mukanaan. Se muistuttaa lehmäroduista eniten Holsteinin lehmää läikikkään mustavalkoisen värityksensä ansiosta.

Lystikki on lähes varmasti Kannaksen Lelu-nimisen tehtaan valmistama. Lelutehdas oli toiminnassa vuosina 1930-1939 Terijoella, ja se noudatti lelutuotannossaan vahvoja kasvatuksellisia periaatteita. Suurimmaksi osaksi Kannaksen lelut valmistivat tyttöjä ja poikia tuleviin rooleihinsa talon isäntinä ja emäntinä. Tunnetuimpia tehtaan tuotteita olivat tytöille suunnatut pienet kangaspuut, joilla saattoi harjoitella maton kutomista. Kannaksen lelu toimi samalla markkina-alueella, jossa massafiguureistaan tunnettu Siro Oy oli lopettanut. Kannaksen Lelu saikin Siron muotit, ja jatkoi näin myös pienten figuurien tuotantoa. Tehtaan toiminta Karjalan kannaksella hiipui sodan syttyessä.

Lystikki-lehmä oli muuten myös ehdokkaana taannoisissa leluvaaleissamme! (http://www.museoleikki.hevosenkenka.fi/leluvaalit) Valitettavasti palkintopallisija jäi tällä kertaa saavuttamatta.

Lähteet:

Suomen lelumuseo Hevosenkengän kokoelmatietokanta

Lehto, Marja-Liisa 1996: Huwikaluja lapsille. Vanhat suomalaiset lelut. Tammi: Hämeenlinna.

Kannaksen Lelu O.Y:n hinnasto vuodelta 1931.