Tuotteiden monimediaisuus

Talojen seiniä ja mainoksia seinissä Tokiossa.
Katukuvaa Tokiosta. Kuva: Anna Salonen

Japanilaisen populaarikulttuurin tuotteet harvemmin elävät yksinomaan yhdessä mediassa. Monet tässä näyttelyssä esitetyt populaarikulttuurin tuotteet ilmestyvätkin niin mangoina, animeina, peleinä, esineinä kuin mahdollisesti muissakin muodoissa. On monia hahmoja ja sarjoja, jotka ovat ylittäneet eri medioiden rajat niin vahvasti, että niitä on hankala määrittää enää minkään yhden median edustajaksi. Samalla kun tarinat ja teokset leviävät eri alustoille, niiden sisällöt saattavat muuntua ja rajat hämärtyä. Seuraavat tuotesarjat ovat tästä kuvaavia esimerkkejä.

 

Digimon

Pelikortteja, joissa Digimonista tuttuja olentoja.
Digimon-kortteja. Kuva: Museo Leikki

Digimon oli alunperin virtuaalilemmikkien tuotesarja, joka luotiin vuonna 1997 olemaan “maskuliinisempi” vaihtoehto Tamagotchille. Digimonien sanotaan olevan virtuaalidatasta koostuvia olentoja, jotka kuoriutuvat digimunista. Brändi on vuosien saatossa laajentunut sisältämään lukuisia videopelejä, kuten RPG-, ralli- ja taistelupelejä, anime- ja mangasarjoja, elokuvia sekä korttipelin. 

Love Live! School Idol Project

DVD:n kansi ja lehtinen, joissa anime-tyyliin piirrettyjä kuvia nuorista.
Love Live! School Idol Project suunniteltiin heti alkuun monimediatuotesarjaksi. Kuva: Museo Leikki

Love Live! suunniteltiin heti alusta alkaen monimediatuotesarjaksi. Sen loi julkaisuyhtiö ASCII Media Works, animestudio Sunrise ja levy-yhtiö Lantis. Projekti julkistettiin vuonna 2010, jolloin kirjailija Sakurako Kimino laati ensimmäiset hahmo- ja juonikuvaukset. Love Live!:n kaikissa versioissa on keskiössä lukioikäisten tyttöjen muodostamat idoliryhmät. Projekti alkoi näiden fiktiivisten idoliryhmien musiikin ja animemusiikkivideoiden julkaisulla. Nykyään siihen sisältyy myös anime- ja mangasarjoja sekä videopelejä.

Hello Kitty

Esineitä, joissa valkoinen kissahahmo: laukku, kaksi pehmolelua, hiuspinnejä ja kukkaro.
Hello Kitty -hahmoa on tuotteistettu voimakkaasti jo 1970-luvun puolivälistä saakka. Kuva: Museo Leikki

Hello Kitty on Sanrion vuonna 1974 luoma ja vuonna 1975 ensiesiintymisensä tehnyt maskotti. Hänet nähtiin ensimmäisen kerran kolikkokukkaron kuosissa ja nykyään Hello Kitty on yksi maailman tunnetuimmista brändeistä. Vastoin yleistä uskomusta Hello Kitty ei ole kissa vaan Kitty White -niminen pieni tyttö, joka asuu perheensä kanssa Lontoon lähiössä. Nykyään hänen kasvonsa voi nähdä kaikenlaisissa oheistuotteissa pikanuudeleista crocseihin, ja lisäksi hän esiintyy lukuisissa animesarjoissa, mangoissa ja videopeleissä. 

Palaa verkkonäyttelyn alkuun