Peltinen lentokenttä lelu kuvausjalustalla kuvausstudiossa

Kaksi museota sukelsi yhdessä 3D-mallinnuksen maailmaan

 

Lelumuseo Hevosenkengän ja Suomen Kellomuseon yhteinen 3D-hanke opetti museoille uuden tavan digitoida omia kokoelmiaan. Hanke toteutui Opetus- ja kulttuuriministeriön tukemana vuosien 2018–2020 aikana. Hankkeessa käytetyn fotogrammetrian avulla valikoima kokoelmaesineitä 3D-mallinnettiin ja mallit vietiin Sketchfab-alustalle kaikkien avoimesti tutkittavaksi.

3D-hanke opetti museoille, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia 3D-mallinnus tuo. Oppia saatiin esimerkiksi siitä, millaiset esineet soveltuvat mallinnukseen, miten heikosti säilyviä esineitä voidaan tallentaa ja miten valmiita malleja käytetään monipuolisesti.  Hanke hyödyttää museoita myös jatkossa, sillä sen avulla saavutettiin fotogrammetriaan vaadittava osaaminen ja hankittiin tarvittava kalusto.

Hankkeessa Kellomuseon kokoelmasta syntyi noin 30 valmista mallia ja Lelumuseon kokoelmasta 42 3D-mallia. Kellomuseo valikoi mallinnettavaksi esineitä, jotka toisivat esiin kellosepän työn erikoislaatuisuutta ja joita ei ennen ole nähty näyttelyssä. Lelumuseo taas painotti valinnassaan eri aikakausia, materiaaleja ja lelutyyppejä edustavia kokoelmaesineitä. Lisäksi mallinnettavaksi valittiin erityisesti huonosti säilyvistä materiaaleista, kuten kumista ja kumimaisista muoveista, valmistettuja leluja.

Lue blogitekstistä projektipäällikkö Rami Laitisen kokemuksia 3D-mallinnuksesta: https://kellomuseo.fi/suomen-kellomuseon-ja-suomen-lelumuseo-hevosenkengan-3d-digitointihanke/                                                                                                                      

Käy tutustumassa valmiisiin mallinnuksiin:
Suomen Kellomuseo: https://sketchfab.com/tfmoh
Suomen Lelumuseo Hevosenkenkä: https://sketchfab.com/theFinnishToyMuseum

 

Lisätietoja:

Projektipäällikkö, museomestari Rami Laitinen, rami.laitinen[a]kellomuseo.fi, p. 050-5503353